10 augusti 2006

Dagisstart för Maja.....

jaa, då har Maja gått 2 dgr på dagis, eller snarare två inskolningsdagar. Första dagen var jag med och andra Mikael. Änså länge har hon bara varit där 1 timme per dag men imorgon ökas det till 2.

Första dagen skulle man aktivt leka med henne där men jag såg knappt röken av henne. Leka med mamma???? varför??? det finns ju annat roligt att göra. Maja verkar hittills vara ett riktigt dagisbarn. Vill springa in innan man ens hunnit ta av sig skorna och struntar fullkomligt i mamma och pappa. Här ska lekas!

Verkar som det kommer gå galant men hon är oas van med mycket barn, dels sina egna syskon dels andra barn som hon träffat regelbundet sedan dag 1. Sen är hon van med andra främmande vuxna och nya miljöer. Det underlättar en hel del ska jag säga när ens barn är barnvan och framför allt van med mycket barn o höga ljud. Mycket stoj o höga ljud kommer det bli med 16 i barngruppen.

Måste skryta om hur otroligt duktig hon är, ni kommer knappt tro mig. Idag när vi ätit mellis så tar maja sin tallrik och går o ställer den på diskbänken. Är man klar ställer man tallriken på diskbänken, så det så. Det gör ju Ida o Emma. Innan maten så går hon till handfatet, tar fram pallen o sträcker sig...njaa...hon når ju inte fram till vattnet ännu men ber man henne tvätta händerna vet hon precis vad hon ska göra och vart. Hon är så klok så. Frågar man henne om hon vill ha mer mjölk vid matbordet så säger hon.
-ja, nickar o sträcker fram glaset.
När hon är klar, ger hon mig tallriken. Frågar jag om hon vill ha mer mat, skakar hon på hvuvdet. Så ja o nej är hon då helt klar med. Häromdagen kom hon gåendes med en dvd film, ger filmen till mig o när jag frågar om hon vill se den så säger hon
-ja, nickar o springer till soffan där hon sätter sig redo. Ibland känns hon så mycket äldre än sina 14 ½ månad.

Emma och Ida går oxå på dagis nu, men endast samma tider som Majas inskolningstider, så får det bli nu i 2v innan alla 3 kommer gå på riktigt schema.

När jag jobbat natt kommer då gå: 07-14.30
När jag ska jobba natt: 07-11.30
När jag är ledig är de lediga.

Sov gott...........en annan jobbar juh!!!

0 kommentarer: